Ketabkhani Site


در حال حاضر این مسابقه غیر فعال است و شما نمی توانید، به سوالات پاسخ دهید یا پاسخ های قبلی خود را اصلاح کنید.
1- در آیه شریفه تطهیر « إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» (آیه 33 سوره احزاب) منظور از «یطهرکم تطهیرا» در آیه تطهیر کدام است؟
 1-پاک شدن از آلودگیهای ظاهری
 2-پاک شدن از نجاسات
 3-پاک شدن از آلودگیهای باطنی
 4-عصمت و یا پاک شدن از هر نوع پلیدی و آلودگی ظاهری و باطنی
2- شهادت خداوند بر رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله به چه صورت است؟
 1-از طریق فرشتگان با مردم سخن می گوید.
 2-قلب مردم را نسبت به پیامبرش صلی الله علیه و آله نرم می کند.
 3-از طریق معجزاتی که به پیامبر صلی الله علیه و آله داده است.
 4-کافران را در دم هلاک می کند
3- منظور از «اهل البیت» در آیه تطهیر چه کسانی هستند؟
 1-فقط پنج تن مذکور در حدیث کساء
 2-فقط همسران پیامبر صلی الله علیه و آله بدلیل سیاق آیات
 3-پیامبر صلی الله علیه و آله و همسران ایشان بدلیل ضمیر«کم»
 4-همه همسران و فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله و به معنی «اهل خانه»
4- منظور از «مودت» که در آیه مودت، « قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» (بخشی از آیه 23 سوره شوری) واجب شده، چیست؟
 1-محبت داشتن نسبت به خویشاوندان خود
 2-محبتی که خداوند به واسطه کارهای خیر در دل انسان قرار می دهد
 3-محبت معمولی نسبت به آل محمد علیهم السلام
 4-محبت خاص نسبت به اهل بیت علیهم السلام که منجر به ولایت ایشان است.
5- کدام نظر درباره مصداق «قربی» در آیه مودت صحیح می باشد؟
 1-قربات و یا اعمالی که باعث تقرب به خداوند است مانند نماز و روزه و ...
 2-همه خویشاوندان پیامبر صلی الله علیه و آله
 3-امیر المومنین، فاطمه، حسنین علیهم السلام و ائمه از فرزندان ایشان
 4-خویشانِ همه مومنان
6- کدام جمله در مورد «آیه مودت» صحیح نمی باشد؟
 1-اجر و مزدی که پیامبر صلی الله علیه و آله از مردم برای رسالتش درخواست می کند به نفع خودشان است
 2-محبت در این آیه بی قید و شرط و مطلق می باشد که شاخصه «عصمت» را برای اهل بیت به اثبات می رساند
 3-مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله دوستیِ عادی و معمولی با خاندان ایشان است.
 4-مودت باید هم شان و هم ردیف رسالت باشد
7- بر اساس روایت «سعد ابی وقاص» در صحیح مسلم کدام گزینه نادرست است؟ سعد می گوید: من به علی علیه السلام دشنام نمی دهم به خاطر:
 1-ترس از ایشان
 2-دادن پرچم به دست ایشان توسط پیامبر صلی الله علیه و آله در غزوه خیبر
 3-کلام پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد ایشان در زمان اعزام به غزوه تبوک
 4-همراهی ایشان با پیامبر صلی الله علیه و آله در ماجرای مباهله
8- منظور از «انفسنا» در آیه مباهله « ... فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ» (آیه 61 سوره آل عمران) چیست؟
 1-«برخی از ما» مانند آیه « لاتقتلوا انفسکم»
 2-وجود مقدس امیر المومنین علیه السلام که در این آیه «نفس پیامبر صلی الله علیه و آله » خوانده شده است.
 3-«عزیزان ما»
 4-شخص پیامبر صلی الله علیه و آله.
9- کدام گزینه نادرست است؟ علی علیه السلام «نفسِ پیامبر صلی الله علیه و آله » است یعنی:
 1-علی علیه السلام در همه فضائل شبیه و هم شان پیامبر صلی الله علیه و آله است بجز نبوت.
 2-علی علیه السلام از همه صحابه افضل هستند و تنها جانشین بلا فصل پیامبر صلی الله علیه و آله.
 3-گوشت و خون ایشان از گوشت و خون پیامبر صلی الله علیه و آله است.
 4-علی علیه السلام فقط «عزیز پیامبر صلی الله علیه و آله» هستند.
10- منظور از «هاد» در آیه « إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (آیه 7 سوره رعد) چیست؟
 1-خودِ خداوند
 2-شخص پیامبر صلی الله علیه و آله
 3-امیر المومنین و ائمه علیهم السلام
 4-علمای هر امت
11- براساس روایات ذیل «آیه انذار و هدایت» کدام عبارت درست است؟
 1-علی علیه السلام بعنوان هادی مومنان و امام پس از پیامبر صلی الله علیه و آله معرفی شده است.
 2-همه صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله هدایت کننده هستند بر اساس حدیث نجوم.
 3-علی علیه السلام فقط بعنوان هادی معرفی شده نه امام.
 4-خداوند همه مخلوقاتش را انذار و هدایت می کند.
12- با دقت در معنای ظاهریِ آیه « يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقوا الله وَ كُونُوا مَعَ الصّادقين» استنباط می شود که:
 1-این آیه مربوط به همه زمانهاست.
 2-صادقین افرادی معصوم و عاری از خطا هستند که پیروی از ایشان لازم است.
 3-معنای صادقین خاص است نه عام.
 4-همه موارد.
13- کدام گزینه در مورد مصداق «صادقین» صحیح است؟
 1-صادقین یعنی راستگویان
 2-صادقین پیامبر صلی الله علیه و آله و اوصیای ایشان هستند تا روز قیامت.
 3-صادقین یعنی « اجماع امت»
 4-همه صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله دارای شرط عدالت هستند، پس همه آنها مصداق صادقین هستند.
14- بر اساس روایات ذیل آیه خیر البریه، « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَـٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» (آیه هفتم سوره بینه) کدام گزینه نادرست است؟
 1-منظور از خیر البریه علی علیه السلام و شیعیان ایشان است.
 2-منظور علی و اهل بیت علیهم السلام است.
 3-منظور فقط شخص پیامبر صلی الله علیه و آله است.
 4-منظور بهترین مخلوق خداوند بعد از رسول خداست.
15- کدام گزینه در مورد اصطلاح «شیعه» درست است؟
 1-شیعه یعنی هر کسی که علی علیه السلام را دوست دارد.
 2-شیعه یعنی کسی که علی علیه السلام را از پیامبر صلی الله علیه و آله هم برتر می داند.
 3-شیعه فرقه ای است که در زمان صفویه پدیدار شده است.
 4-شیعه یعنی پیروان علی علیه السلام و اوصیای ایشان از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله تا روز قیامت.
16- شأن نزول آیه شراء، « وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ...» (آیه 207 سوره بقره) چیست؟
 1-صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله که در جنگ بدر حضور داشتند.
 2-آیه در شان علی علیه السلام بخاطر خوابیدن در بستر پیامبر در لیله المبیت است.
 3-آیه در شان علی علیه السلام بخاطر رشادت هایش در جنگ خیبر است.
 4-در شأن مقداد و زبیر نازل شده است.
17- منظور از «من عنده علم الکتاب» در آیه «... قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» (آیه 43 سوره رعد) کیست؟
 1-شخص امیر المومنین علیه السلام
 2-آن دسته از اهل کتاب که به اسلام گرویدند مثل عبدالله بن سلام
 3-خود خداوند
 4-آصف بن برخیا وزیر حضرت سلیمان



ورود به سایت
رمز عبور را فراموش کرده ام؟
نام کاربری و رمز عبور را فراموش کرده ام؟
ثبت نام نکرده ام؟ ثبت نام!

معرفی کتاب




کانال کتابخوانی در آپارات

کانال من بچه شیعه هستم در آپارات