Ketabkhani Site


در حال حاضر این مسابقه غیر فعال است و شما نمی توانید، به سوالات پاسخ دهید یا پاسخ های قبلی خود را اصلاح کنید.
1-  براساس روایت امام باقر علیه السلام اولین کسی که دروغگو را تکذیب می کند (و در مقام شکست و مقابله با او بر می آید) کیست؟
 1-خود فرد دروغگو
 2-دو فرشته ای که با او هستند.
 3-خداوند متعال
 4-عالم خلقت
2- کدام گزینه از آثار دروغ می باشد؟
 1-بی ایمانی
 2-مرگ زودرس
 3-فقر
 4-همه موارد
3- براساس روایت امیرمومنان علیه السلام هیچ بنده ای حقیقت ایمان را در نمی یابد مگر اینکه:
 1-سوگند و شهادت دروغ را رها کند.
 2-دروغ را به کلی رها کند چه به شوخی چه به جدی.
 3-دروغ های کوچک و بزرگ را رها کند.
 4-دروغ با آب و گل او آمیخته نشده باشد.
4- کدام یک از موارد زیر نادرست است؟
 1-معنی لغوی شهادت به معنای حضور و دیدن است و شاهد باید به شهادت خود قطع و یقین داشته باشد.
 2-در شرع مقدس شهادت صحیح دادن برای اجرای احکام از فرد فرد مسلمانان خواسته شده است.
 3-سوگند صحیح و راست و برای احقاق حقوق خود امر ممدوح و پسندیده ای است.
 4-کتمان شهادت وقتی که شهادت از فرد طلبیده می شود از گناهان کبیره است.
5- در توصیه پیامبر به علی علیه السلام در مورد نوشتن احادیث ایشان جهت شریکان امیرمومنان، منظور از شریکان چه کسانی هستند؟
 1-مسلمانان و نسلهای آینده
 2-امامان معصوم پس از ایشان
 3-اصحاب شایسته پیامبر
 4-مومنین
6- پیامبر در مورد چه کسی فرموده اند که هرگاه بر فراز منبر پبامبر خطبه بخواند باید گردن او زده شود؟
 1-یزید
 2-معاویه
 3-عثمان
 4-مروان بن حکم
7- براساس روایت علی علیه السلام دروغگوترین مردم به رسول خدا صلی الله علیه و آله چه کسی است؟
 1-ابوهریره
 2-مسیلمه
 3-عبدالله بن سبا
 4-معاویه
8- کدام یک از موارد زیر در فرمایشات پیامبر تصریح شده است؟
 1-مودت علی علیه السلام و اهل بیت به عروه الوثقی الهی (ریسمان محکم الهی) تعبیر شده است.
 2-علی علیه السلام معیار حق و تقسیم کننده بهشت و دوزخ است.
 3-دوستی علی علیه السلام ایمان است و دشمنی او کفر.
 4-همه موارد
9- کدام یک از موارد زیر صحیح نیست؟
 1-غلات (افراط کنندگان در مورد مقام ائمه) به فرموده امام صادق علیه السلام بدترین خلق خدایند و از کفار هم بدترند.
 2-در آیه 67 سوره ملک سیاه شدن روی کافران با امارت علی علیه السلام بر مومنان مطرح شده است.
 3-لقب امیرالمومنین مختص علی علیه السلام و اولاد معصومین ایشان است.
 4-آنچه ائمه از غیب می دانند یا قدرتهای غیر بشری آنها و سایر کمالاتشان از نزد خداوند بوده و خود مالک آنها نیستند.
10- منظور از بهتان چیست؟
 1-به معنای نسبت دروغ در پشت سر است.
 2-نسبت دروغ و ناحقی است که در پیش روی کسی گفته شود.
 3-صحبتی که در مورد کسی گفته شود و او را خوش نیاید.
 4-بهتان به معنی فحش و ناسزا در نزد کسی است.
11- در مورد کدام یک از افراد زیر بهتان مجاز است؟
 1-افراد فاسد
 2-عابدان جاهل
 3-عالمان دنیا مدار
 4-همه موارد فوق
12- بارزترین بهتان و افترا به خداوند کدام است؟
 1-نسبت دادن صفات غیر واقعی به خدا
 2-شرک نسبت به خدا
 3-نسبت دادن فرزند به خدا
 4-تصور جسم برای خداوند
13- کدام گزینه در مورد بعضی از انواع دروغ نادرست است؟
 1-دورویی و دوزبانی از اقسام دروغ می باشد و عذاب سختی را در قیامت در پی دارد.
 2-بعضی از اذکاری که در نماز می گوییم از دروغهای خفی یا پنهان محسوب می شوند زیرا گوینده آنها را بصورت ادعای پوچ با خداوند مطرح می کند.
 3-قذف از انواع دروغ و به معنی نسبت دادن زنا یا لواط به زن یا مرد پاکدامن است.
 4-مکر و خدعه و فریبکاری نوعی دروغ است حتی اگر با دروغ همراه نباشد.
14- منظور از توریه چیست؟
 1-گفتن سخنی که دو معنی دارد و گوینده معنی راست را قصد می کند و مخاطب معنی دروغ را می فهمد.
 2-به کار بردن دروغهای حلال در موارد لازم.
 3-اظهار عقیده باطل برای رفع ظلم و حفظ جان و مال خود.
 4-اظهار عقیده درست در صورتی که دروغ باعث ترویج باطل و گمراهی عوام شود.
15- تشخیص ضرورت تقیه به عهده چه کسی است؟
 1-هوشیاری و دریافت خود فرد بر ضرورت تقیه
 2-مراجعه به افکار عموم مردم و مشاوره با افراد صالح و خردمند
 3-داشتن اجازه تقیه از امام معصوم
 4-توجه به سیره و رفتار اکثریت مردم و رعایت عرف جامعه
16- کدام گزینه از اقسام دروغهای واجب نیست؟
 1-حفظ مصالح مسلمین
 2-کتمان فحشا
 3-حفظ جان خود یا مال خطیر
 4-اصلاح آشتی بین مومنین
17- عبارت صحیح را مشخص کنید:
 1-وعده شوهر به همسر برای جلب رضایت او در مواردی که واجب نیست اگر از ابتدا با قصد جدی همراه نباشد حرام است.
 2-دروغ و مکر برای پیروزی در جنگ با دشمنان خدا از دروغهای مستحب است.
 3-اعتراف به گناه نزد پروردگار و مردم ممدوح و پسندیده و مقدمه توبه واقعی است.
 4-اظهار محبت نسبت به همسر اگر واقعی نباشد اشکال دارد.
18- کدام عبارت نادرست است؟
 1-دروغ گفتن برای دفع ضرر قابل تحمل مکروه است.
 2-مثلهایی که از زبان حیوانات برای فهماندن مطالب بیان می شود اشکال ندارد.
 3-مبالغه در کلام برای بیان کثرت دروغ بوده و اشکال دارد.
 4-دروغ مصلحتی وجود ندارد و موجب عقاب است مگر در موارد خاصی که شارع یقین فرموده است.



ورود به سایت
رمز عبور را فراموش کرده ام؟
نام کاربری و رمز عبور را فراموش کرده ام؟
ثبت نام نکرده ام؟ ثبت نام!

معرفی کتاب




کانال کتابخوانی در آپارات

کانال من بچه شیعه هستم در آپارات