Ketabkhani Site


در حال حاضر این مسابقه غیر فعال است و شما نمی توانید، به سوالات پاسخ دهید یا پاسخ های قبلی خود را اصلاح کنید.
1- امام صادق علیه السلام در مورد معنای «نعیم» در آیه شریفة «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» فرموده اند:
 1-منظور، غذای خوب و خواب خوشایند است.
 2-نعیم، محبت و ولایت ما اهل بیت است که در روز قیامت بعد از توحید و نبوت مورد سوال قرار می گیرد.
 3-منظور از نعیم، خرما و آب خنک است.
 4-منظور سرمایه عمر و جوانی است.
2- کدام عبارت در مورد اهل بیت علیهم السلام نادرست است؟
 1-نعمتی که هرگز قطع نمی شود.
 2-نعمتی که در روز قیامت مورد سوال قرار می گیرد.
 3-به سبب ایشان، خداوند به بندگانش نعمتهای خود را عطا فرموده است.
 4-نعمتی که اگر مورد ناشکری قرار گیرد ادامه نمی یابد.
3- در مقوله نعمت بودنِ امام علیه السلام از جهت تکوینی، کدام عبارت نادرست است؟
 1-فقط کسانی که نسبت به امام علیه السلام شناخت داشته باشند می توانند از فوائد تکوینیِ این نعمت بهره ببرند.
 2-مومن یا کافر، معتقد یا منکر، همه مخلوقات اعم از گیاه و حیوان و انسان، همه از برکت وجود ایشان بهره می برند.
 3-نعمتی که همیشه در میان مردم است گاه بصورت آشکار و گاه پنهان.
 4-خداوند متعال نظام عالم را اینگونه خلق فرموده که فقط به برکت وجود ایشان، زندگی بر روی زمین ممکن است.
4- براساس روایات معصومین علیهم السلام، کدام گزینه از فوائد تکوینی امام علیه السلام نمی باشد؟
 1-امام علیه السلام مالک دنیا وآخرت و تقسیم کنندة بهشت و دوزخ است.
 2-امام علیه السلام، فریادرس درماندگان است.
 3-امام علیه السلام مالکِ زمین و محصولات آن و آرامش و قابل سکونت بودنِ زمین به یُمن وجود ایشان است.
 4-همه نعمتهای دنیوی و اخروی، در اصل متعلق به ایشان است و به برکت وجود ایشان و از صدقة سر ایشان به سایر مخلوقات می رسد. (واسطه نعمت)
5- با توجه به فرمایش امام هادی علیه السلام تفسیر آیه «وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ»کدام است؟
 1-قلوب ائمه علیهم السلام محل ورودِ ارادة خداوند است یعنی آنچه می خواهند، خواست خداست.
 2-ایشان هوی و هوس ندارند و رضایت ایشان، رضایت خداوند است.
 3-آنچه همه بندگان می خواهند، همان خواست خداوند است.
 4-گزینه الف وب صحیح می باشد.
6- در تبیین معنای «وساطت فیض» یا «ولیِ نعمت» بودنِ امام علیه السلام، کدام گزینه مطابق با تعالیم اهل بیت علیهم السلام نیست؟
 1-خداوند اداره امور مربوط به رزق و موت را به ملائکه و ائمه علیهم السلام واگذار نموده است و خود دخالتی نمی کند.
 2-خداوند متعال در تمامِ انعام های خویش ازجمله روزی دادن و ...، کارِ اختیاریِ ائمه علیهم السلام را کارِ خود می داند و نعمتهایش را به دست ایشان به مخلوقات می رساند.
 3-ایشان به دلیل عصمت، «اُمناء الرحمن» نامیده شده اند (در زیارت جامعه کبیره) و فعل ایشان همانند فرشتگان و رسولان الهی، همان فعل خداوند است چون به دستور خداوند انجام می دهند.
 4-ملائکه الهی که برای انجام فرامین الهی در زمین مأمور گشته اند مثل اجابت دعا، رساندن روزی، قبض روح و... ابتدا به امر الهی خدمت امام می رسند و فرمان خداوند را به ایشان عرضه می دارند، بعبارت دیگر خداوند ملائکه را نیز مطیع ایشان قرار داده است.
7- کدام گزینه از جهاتِ تشریعیِ نعمت بودنِ امام علیه السلام به حساب نمی آید؟
 1-بدون عملِ اختیاریِ افراد تحقق نمی یابد.
 2-شخص در هر صورت از این جنبة نعمت استفاده می کند.
 3-نعمت بودن امام علیه السلام، مشروط به معرفت و تسلیم نسبت به ایشان است.
 4-حلال یا حرام بودنِ استفاده از نعمتها به معرفت یا عدم معرفتِ شخص بستگی دارد.
8- چرا تنها راه معرفت خداوند متعال، معرفت امام علیه السلام است؟
 1-ایشان در بالاترین درجة معرفت و بندگی خدا و معصوم از گناه هستند پس می توانند از دیگران هم دستگیری کنند
 2-با اینکه خداشناسی، فطری است اما اهل بیت علیهم السلام هستند که به این فطرت متذکر می شوند و جلوی انحرافات را می گیرند.
 3-ایشان «باب الله» هستند و خداوند ایشان را تنها طریقِ معرفت خود قرار داده است.
 4-همه موارد صحیح است.
9- در فرهنگ تشیع و مطابق روایات معصومین علیهم السلام، معرفت خداوند چگونه حاصل می شود؟
 1-رسیدن به معرفت الله فقط ازطریقِ معرفت نفس ممکن است.
 2-با ایمان به خدا و رسولش و ولایت ائمه علیهم السلام و تولی و تبراء.
 3-شناختن صفات و ذات باری تعالی با استفاده از موهبتِ عقل.
 4-فقط خداوند را به عنوان خالق جهان بپذیریم.
10- کدام گزینه در مورد معرفت امام علیه السلام نادرست است؟
 1-معرفت امام یعنی فقط شناختن امام علیه السلام به نام و نسب.
 2-تنها راه ادای شکر نعمتهای الهی این است که از آنها در جهت معرفت بیشتر امام علیه السلام استفاده شود.
 3-معرفت امام، راه معرفت الله و از طرفی ثمره معرفت الله است.
 4-کسی که امام زمان خود را نشناسد هنوز از جاهلیت و شرک خارج نشده است.
11- براساس آیه 269 سوره بقره «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا» کدام عبارت در تفسیر حکمت نادرست است؟
 1-حکمت خیر کثیری است که فقط صاحبان خرد به ارزش آن پی برده اند.
 2-حکمت اکتسابی نیست و فضل خداوند منان است بر هر کس که بخواهد.
 3-حکمت یعنی اینکه انسان فلسفه وجودی هر چیزی را در عالم، با تکیه بر ادراکات عقلی خود دریابد.
 4-حکمت عبارت است از اطاعت خدا جل جلاله و معرفت امام علیه السلام.
12- نعمت تبدیل به «نقمت» می شود اگر:
 1-شکر آن ادا نشود و در مسیر رضای الهی استفاده نشود.
 2-هدف پروردگار از اعطای آن نعمت محقق نشود.
 3- شخص نسبت به امام خود یعنی ولیِ نعمت خویش معرفت نداشته باشد.
 4-همه موارد
13- براساس فرمایش امام صادق علیه السلام معرفت امام علیه السلام عبارتست از:
 1-با فضیلت ترین و ضروری ترین واجبات بعد از معرفت خدا و رسولش.
 2-معرفت امامی که به او اقتدا می شود، هم شناخت اوصاف و هم شناخت نام و نسب ایشان.
 3-معرفتی که در زمان سختی و شدت از عهده انسان ساقط می شود.
 4-گزینه الف وب صحیح است.
14- کدام گزینه جزء مراتب سه گانه «معرفت به صفت» محسوب نمی شود؟
 1-معرفت غیابی که از خواندن یا شنیدنِ اوصاف فرد حاصل می شود.
 2-معرفت حضوری که از دیدنِ آثار فرد حاصل می شود.
 3-آگاهی از خصوصیات شناسنامه ای و یا شناخت خصوصیات ظاهری مثل قیافه و قد و قامت و صدا و...
 4-معرفت شهودی که از چشیدنِ اوصاف، از طریق مواجهه با واقعیت آنهاست.
15- کدام یک از مراتب معرفت، عملِ اختیاریِ انسان می باشد؟
 1-معرفت به اسم
 2-معرفت به صفت
 3-معرفت قلبی یا اعتقاد به معرفت کسب شده است.
 4-گزینه الف و ب
16- در روایت امام صادق علیه السلام پس از تذکر به وجوب معرفت امام، پایین ترین درجه معرفت امام به وصف کدام است؟
 1-شناخت امام علیه السلام به نام و نسَب و خصوصیات ظاهری.
 2-این است که انسان بداند اطاعت از امام علیه السلام، همچون اطاعت از خدا و رسول، واجب است.
 3-اینکه او همتای پیامبر است و وارث ایشان، غیر از درجه نبوت.
 4-گزینه ب و ج صحیح است.
17-  بیماری برای علاج مرض خود به امام زمان علیه السلام متوسل شده و شفا گرفته، معرفت کسب شده نسبت به صفتِ طبابت امام، برای خودِ بیمار-برای شاهد ماجرا-برای شنونده یا خواننده به ترتیب کدام مرتبه است؟
 1-حضوری- غیابی- شهودی
 2-شهودی- حضوری- غیابی
 3-غیابی- حضوری- شهودی
 4-شهودی- غیابی- حضوری
18- کدام یک از تعابیر زیر مربوط به «علم مصبوب یا علم لبریز» امام نمی باشد؟
 1-بئر معطله (چاه آب بلا استفاده)
 2-ماء العذب (آب گوارا)
 3-عَلَم المنصوب (علامت نصب شده)
 4-ماء معین (آب جاری و آشکار)
19- در مورد «کشتی نجات و فریادرس» بودنِ امام علیه السلام کدام تعبیر در زیارات آمده است؟
 1-الغوث
 2-غیاث المضطر المستکین
 3-سفینة النجاة
 4-هر سه مورد
20- امام زمان علیه السلام در چه مواردی به فریاد دوستان خویش می رسد؟
 1-اختصاص به زمان خاصی ندارد. مهم معرفت، ارادت و مراجعه به ایشان است.
 2-در زمان تشرف خدمت ایشان.
 3-فقط وقتی به حال اضطرار و انقطاع رسیده باشند.
 4-وقتی اسباب و وسایل عادی از کار افتاده باشند.
21- براساس آیه «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» (آیه 105 سوره توبه) و روایات ذیل آن، صفتِ ناظر بودنِ پیامبر و ائمه علیهم السلام بر اعمال امت به چه صورت است؟
 1-اعمال در هر روز و شب بر ایشان عرضه می شود.
 2-مومن یا کافر، وقتی در قبر گذاشته می شود همه اعمالش بر ایشان عرضه می شود.
 3-اعمال هر دوشنبه و پنجشنبه بر ایشان عرضه می شود.
 4-هر سه مورد قابل جمع است.
22- بنا بر توصیه امیرالمومنین علیه السلام به کمیل بن زیاد کدام مورد از روشهای شیطان برای گمراه کردنِ بندگان نیست؟
 1-سلب اختیار از انسان در هنگام مواجهه با گناه.
 2-ایجاد حسن ظن به خداوند و یا وعده دادن از جانب حضرت حق جل جلاله.
 3-زینت دادنِ امیال و شهوات نفسانی.
 4-دعوت به انجام عبادت به عنوان مقدمه ارتکاب معصیت.
23- طبق فرمایش امام رضا علیه السلام، امام علیه السلام پدرِ دلسوز و مهربان است.کدام گزینه ارتباطی با این صفت امام ندارد؟
 1-امام علیه السلام دعوت کننده به سوی خداوند است.
 2-محبت این پدر مانند عاطفه شدید مادر به بچه کوچک است.
 3-امام علیه السلام برای شیعیان دست به دعا برداشته و برای گناهان آنها استغفار می کند.
 4-اعمال نیکِ ما باعث افتخار، و گناهان ما مایه ننگ برای ایشان است.
24- کدام مورد از مصادیقِ شکر زبانیِ نعمت امام زمان علیه السلام نمی باشد؟
 1-ذکرِ زبانی و تعریف و تمجید از ایشان
 2-تشکر از خداوند با ذکر الحمدلله و یا سجده شکر
 3-اعتقاد قلبی نسبت به اوصاف حضرت
 4-معرفی ایشان به دیگران
25- شکر عملیِ نعمت امام علیه السلام یعنی:
 1-مراجعه به ایشان در همه گرفتاریها.
 2-خواندن زیارت آل یاسین با حس حضور ایشان، نوشتن عریضه و تجدید بیعت با ایشان.
 3-تسلیم محض بودن و ارجاع امور به ایشان.
 4-همه موارد



ورود به سایت
رمز عبور را فراموش کرده ام؟
نام کاربری و رمز عبور را فراموش کرده ام؟
ثبت نام نکرده ام؟ ثبت نام!

معرفی کتاب




کانال کتابخوانی در آپارات

کانال من بچه شیعه هستم در آپارات